Dag #1 - Jag och packningen i det exotiska Lerum

Då kom den dagen då det är fler resdagar bakom mig än framför mig. Jag har medvetet varit mycket snål med statistik och kilometer på bloggen, för hur kul är det egentligen?

 I skrivandets stund, det vill säga dag #48, befinner jag mig i Freetown i Sierra-Leone och har följande bakom mig;

Antal Kilometer totalt: 1758

Antal Kilometer asfaltscykling: 530 (grovt räknat)

Antal dagar: 48

Antal dagar av trampande: 24

Längsta sträcka på en dag: 135km (Sao Domingos – Bissau)

Längsta stopp: 8 nätter (Freetown)

Högsta hastighet: 48km/h

Bästa öl: Star Beer (Sierra Leone)

Sämsta öl: Gazelle (Senegal)

Antal punkteringar: Ingen med cykel, Dock en sönderkörd ventil. 2 med motorcykel.

   Det har utan tvekan blivit färre cykeldagar än jag väntat mig, detta beror mer på sjukdom än lathet. Minst 8 dagar har jag inte kunnat cykla pga sjukdom, matförgiftning, vattenskitning eller tröttheten som följer dessa hemskheter. I de 48 dagarna är även flygdagen samt dagarna av visumjakt i Banjul medräknade.

En dag försvann i väntan på den hemska båtturen i Guinea-Bissau och i samma land stannade jag i Gabu en dag extra för att fixa med lite nödvändigheter på internet (Sen att det inte fanns internet eftersom det enda internetcafeét inte betalat räkningen är en annan femma…).

Den röda linjen visar hur jag cyklat grovt sett...

 Sedan härmar jag en inspirationskälla, Färdknäpp, och ger Er sökmotorstatistik. Varje gång någon använder exempelvis google och kommer in på tramparunt.com så ser jag vad personen sökt på för ord samt hur många som sökt på ordet.

 I topp ligger:

1. ”trampa runt”

2. ”tramparunt”

3. ”tramparunt.com”

4. ”www.tramparunt.se”

5. ”ulrik malmberg”

Roligt att de flesta aktivt söker för att kika in här och inte bara trillar hit. Några som kanske trillar in är de som sökt på orden längst ned på listan;

”cykeltights” – Något jag inte använt på hela resan…

”coolakillen” – Jo, han finns ju med på bloggen.

”solen på väg tillbaka” – Nej, här kan du inte köpa dansbandsmusik.

”långfärdscykling i finland” – Rätt ressät, Fel kontinent.

”köpa tjocka trästockar” – Då jag kommer hem ska jag nog starta en blogg om just tjocka trästockar…

”när välter en båt” – Blogggen ger nog mer frågor än svar.

”sårsprit och kompress på sår” – Inte här, billig sprit möjligtvis.

”kvinnor trampar på sniglar” – Gör de? Inte här i alla fall… Och vilka sidor tar upp detta ämnet? Vill jag ens veta?

Vidare klickar flest personer sig hit från Facebook, så om ni gillar min blogg eller ett visst inlägg; Posta gärna en länk!

En hel del tittar även in från Utsidan, Lost Cyclist samt min från kusins blogg albinssonskan, Kul! 

Statistiken över hur ni läsare klickar på bilder och länkar överraskar mig; De bilder ni helst förstorar upp är de som föreställer undertecknad själv i någon form utav posering. Jag som medvetet snålat med dessa bilder i tron om att det är rätt ointressant…

 Hur ser då resplanerna ut?

 Än så länge är de lite hemliga, men de kommer innebära att jag kommer få ta buss, lastbil eller bushtaxi sista biten till Bamako. Detta är inte utav lathet; tvärtom. Tiden jag skulle lagt på enkel asfaltscykling i några dagar kan jag nu lägga på att se ett nytt land samt att plöja runt i Guineas skogar; Den minst av turister besökta delen av detta av turister så sällan besökta land…

 Buss blir det även ut från Freetown, dels för att slippa cykla ett par mil tillbaka längs vägen som tog mig hit, dels för att terrängen till Kenema, dit jag tar bussen, inte verkar alls lika intressant som de bitar jag med den sparade tiden nu kan ta. Hade jag inte haft ett specifikt hemresedatum, vilket en riktig resa inte ska ha, så hade jag aldrig satt min fot på en buss. Nu gör jag det bästa av situationen!

Recept för en lyckad reseplanering; 3 kartor, Papper, Penna, Mobiltelefon med kalender samt sist men inte minst en iskall pilsner…

Skriv i din E-mail till vänster på denna sidan för att få varje inlägg direkt i din E-post!

Simma lugnt!