Asfaltsvägen mellan Sao Domingos och Bissau blev jobbigare än jag trott. Den gränsade av mot omgivningen likt ojämnt klippt av en trubbig sax. Alla jag frågat hade varit eniga; det skulle vara plan mark hela sträckan på 130km. Därför  valde jag en mastondontdag i sadeln.
Sanningen var att marken känns plan om man inte tar sig fram för egen maskin. Visst, det var inga stora höjdskillnader alls, men ständiga kullar upp och ned gjorde i kombination med hettan, och det enformiga framskridandet som asfaltscykling innebär, att jag var helt slut då jag nådde utkanten av huvudstaden.

Jag cyklade in i Bissau mitt under eftermiddagens rusningstrafik. Kryssandes mellan minibussar, taxis och korsande fotgängare arbetade jag mig i den dammiga heta luften fram mot ‘Old Bissau’.
Mitt i detta gamla kolonialområde skulle mitt boende finnas;
”One road from the old fort, one road from the port. Look for ‘Micks’ grafitti and you´ll find QB´s house” var beskrviningen till denna bekants kompis.

QB var inte hemma. Samtal ringdes och jag fick bege mig till hamnområdet och en närliggande pub där hamnarbetare och sjömän släcker sin törst i Crystal pilsner. Det dröjde ett tag innan jag blev upplockad av QB´s kompis och efter att ha väntat ut det rejäla ösregn som stängde inne oss i puben så begav vi oss tillbaka till ‘Casa di QB’.

         

QB bor i old Bissau, den delen av huvudstaden som obestridligt har mest charm; Gamla och slitna kolonialbyggnader från den tiden då Portugal regerade landet blandat med betongbyggnader med en arkitektur som för tankarna till Östeuropa.
Huset jag nu bor i gratis har inte renoverats sedan kriget och ser, trots att det bor ett par personer där, helt öde ut. Enbart det bastanta hänglåset på dörren skvallrar om att så inte är fallet. Vattnet tas in med hjälp av dunkar från en kran i närheten och vid varje skymning smyger en granne ut på balkongen. Med sig har denna granne en krokanordning och en sladd och med denna hajk-lösning stjäls el från gatubelysningen som vissa nätter lyser upp den lilla del av staden som faktiskt har en fungerande belysning. Det är lätt att tänka sig tillbaka till tiden då denna hus måste varit riktigt vackert och lyxigt; Stora balkonger och öpnna ytor samt en takterass där undertecknad spenderar nätterna på ett liggunderlag under stjärnorna.

Det öde Presidentpalatset i stadens centrum. 

Cashew-säsongen är just nu över och i hamnen är det full aktivitet dygnet runt. Lastbilarna har sedan länge fyllt upp kajerna till max och parkerade containerlastbilar fyller nu stadens gator i detta kaotiska kösystem. Längs huvudgatan som sträcker sig från havskanten och upp till det övergivna presidentpalatset har lastbilschaufförerna så gott som skapat ett samhälle. Mellan släpen spelas det kort, dricks öl, bryggs te och lyssnas på radio. Chaufförer sover i hängmattor uppspända under lastbilarnas släp, på mattor på trottoaren eller i bilarnas hytter. En chaufför vi pratade med, som just skickat iväg ett par lättklädda flickor med ett par sedar, berättade att han väntat på huvudgatan sedan i Måndags. Då var det Lördag och han var fortfarande långt ifrån först i kön.

                    

Bissau är nog den mest lugna Afrikanska huvudstad jag besökt. Man får känslan av att vara i en småstad och mellan stadens olika hörn kan man lätt vandra till fots. Nätterna är i de flesta delar av staden mörka och det finns inga egentliga höghus. De gånger folk ropar, visslar och pratar med mig är det för att de är nyfikna. Inte för att erbjuda guinding eller för att sälja något.

Imorgon ska jag försöka komma med en liten båt till ön Bolama där jag ska spendera en natt innan jag med hjälp av Gula Febern och en båttur sedan tar mig inåt landet mot Gabu och gränsen till Guinea. En del av resan som antagligen blir hård.
Jag har frågat runt i hamnen och fått lika många svar som frågor jag ställt, båten kan gå allt mellan 07 och 15. Det känns som att morgondagen kan bli lång och full av väntan…

Till sist en fråga till publiken; Är bildkvalitén på mina foton för låg? Jag förminskar mina bilder rejält för att kunna ladda upp fler. Ska jag istället satsa på 2-3st. i högre upplösning? 

Simma lugnt!