Nu är så gott som all utrustning nedpackad, cykeln inräknad. I natt lämnar jag Göteborg bakom mig för en heldag på Kastrup. Jag får ofta frågor om utrustning och packning, detta inlägg är tillägnad Er som undrar.

Jag har aldrig gjort en resa som den här förut så antagligen finns det en del onödiga grejer i väskorna. Min cykel och dennes utrustningen beskriver jag kanske vid ett senare tillfälle.

Min filosofi är att packa så lätt som möjligt och så billigt som möjligt. Märker jag att jag inte använder en viss pryl så vill jag kunna lämna den utan att fälla tårar eller gå i personlig konkurs. Jag räknar med att lämna en del kläder efter högländerna i Guinea där temperaturen kan gå ned till 5 grader om nätterna.

       

Just kläder har jag med mig mer än vanligt, Jag får se om jag byter bort dem mot frukt eller behåller dem under hela trippen. Min idé med kläder är att jag skall kunna använda de flesta plaggen samtidigt, det vill säga bygga upp värmen med flera lager. Exempelvis skulle jag kunna ha på mig boxershorts, långa cykeltights, långa bomulsbrallor samt ett par träningsoverallsbyxor på en och samma gång. Dock tror jag att avklädning blir vanligare än påklädning, avklädning av mig själv givetvis. De märkeskläder jag har kommer från en utförsäljning, en snäll farbror samt från min högstadietid då jag cyklade mycket mountainbike.

       

All packning kommer att gå ned i 2 st. väskor för bakpakethållaren, 2st. för frampakethållaren samt en del småkrafs i styrväskan. Liggunderlag och PET-flaskor för vatten kommer att surras på cyklen. Dessa väskor kommer innan flyget att läggas ned i en säckvävspåse, ni vet en sån där som tomten kommer med.

   

Här följer packlistan:

Sovsaker

Tält
Sovsäck
Reselakan från Malawi
Liggunderlag

Händiga saker

Bygellås
Vajer & Hänglås
Pump med manometer – Mina Schwalbe-däck ska ha 3-5bars tryck…
Sivertejp

Reservdelar och verktyg
Slang
Punkafix
Växelvajer
Ekrar
Nipplar
Ekernyckel
Multitång
Multiverktyg
Däckkrängare
Trasa
Olja
Ståltåd
Buntband
Skruv & Muttrar
Kedjelänk
Plastmojäng till väskornas fäste
Skiftnyckel

Lektyr och papyrus
Rough guide to west Africa. Har klippt bort sista delen med östra delen av västra afrika.
Healthy Travel Africa – Handbok i sjukdomar speciella för Afrika och resande.
Journey Whitout Maps – En bok för nöjes skull om en man som vandrar genom Liberia på 30-talet.
Fransk-Engelsk frasbok.
Dollars & Euros som kommer gömmas väl.
3st. Kartor. En för Guinea som jag tror är kass, 2st som täcker regionen.
Pass
Kopia på pass
Vaccinationscertifikat
Papyrus från Folksam

Elektroniska grunkor
EeePC – Minidator med sladd, fodral samt en vattentät påse. Enbart för att kunna blogga.
Adapter för att få in foton i datorn.
Liten enkel digitalkamera med fodral, laddare och extra batteri.
Mobiltelefon och laddare – En otrendig men hållbar sådan.
Batterier
Pannlampa
GPS – Garmin E-Trex legend inköpt 2004. Räknar inte med att använda denna annat än i nödfall.

Vandring och vatten

Ryggsäck – Fjällräven Kånken. Kommer att vara nedpackad och användas vid vandring.
Vattentät säck till Kånken
Vattenreningspiller och Vattenreningspulver.
Myggnät – Får se om jag kommer använda detta.

Matlaging

SVEA Bensinkök
Kryddor – Chili, Kanel, Svartpeppar, Salt, Timjan, Oregano.
Mugg
Pinne att röra om i kaffet med, med från Lettland, svår att skiljas ifrån.
Sked
Gryta
Pytteliten gryta för kaffe
Kaffesil
Stekpanna/Lock
Grepptång
Kniv för matlagning samt fickkniv för att öppna konserver etc.
Skärbräda
Multikniv
Handduk
Diskmojäng.
Bensinflaska till mitt kök
Tändstickor
Tygpåse att förvara allting i

Kläder

Hjälm
Cykelhandskar
Heltäckande cykelhandskar
Craft Microfleece
Craft supertunn cykeljacka
Långa tights
2st. Shorts att cykla i
1 par osportiga shorts.
1par kalsonger med cykelblöja i
4par vanliga kalsonger
2par korta strumpor
1 par sandaler/lätta skor från Salomon
1 linne
3 T-shirts
1 par vindbrallor
1 par tunna bomulsbyxor
Bälte
Solglasögon med hårt fodral

Hygien
Tandborste
Tandkräm
Rakhyvel
Tvål
Liten bit av en T-shirt att ha som trasa då man ‘duschar’ med en liten vattenmängd (Petflaska),
Egentillverkad resehandduk – Gjord av en bit lakanstyg. Torkar snabbt och väger noll.
Bamses solkräm faktor 40
Öronpluggar för sunkiga hotellrum med discon som grannar.
Myggmedel – får se om jag använder detta, brukar aldrig bli insektsbiten…
Tandtråd
Nagelavbitare
Bajpapper

Mediciner och förband
Bredspektrumantibiotika – För ex. Luftvägsinflamationer.
Antibiotikakräm – för inflamerad hud.
Ibuprofen
Paracetamol
Loperamid – Mot maglöshet
Lariam – Malariprofylax och malariabehandling
Suturtejp – för större sår
Sterila kompresser – för sår och skoskav
Lindor
Tejp
Sårsprit
Xylocain – Mot insektbettskliande
Örontops – Mot sand i öronen
Resorb – vätskeersättning
Termometer
Nässpary – Startar resan med en förkylning

Detta inlägg är det sista innan avfärd. Nu är det slut på uppräknandet av praktiska förberelser. Nu börjar resan.

Simma lugnt!