Det var ett tag sedan jag skrev i bloggen, men som skrivet förut så ligger fokus i att skriva under resan och inte innan…

Vad har då hänt sedan sist?

Cykeln har fått sig en uppfräshning i form utav stänkskärmar, nya rejälare däck, nytt drev, pedaler och vevarmar, en ny cykeldator samt en reglerbar styrstam. Anledningen till att jag slängt pengar på just dessa saker är för att de jag redan ägde var för utslitna eller icke-existerande. Någon som vågar tippa på hur länge plastskärmarna håller?

                

Gula Febern är nu till hälften nedstoppad i en kartong. Det tog en bra stund och en näve svordomar innan den ville infinna sig i en något underdimensionerade kartongen. Nu är så gott som alla delar bortkopplade från ramen, lager och bromsar borträknade, och en av resans största utmaningar blir att få ihop den igen…

Jag har beställt ett tält som jag får hem i dagarna, ett tält som sägs vara ganska vattentätt och som tål lite tuffare tag än ett från Statoil. Hoppas att jag gillar det mer än de allätande termiterna.

Mini-datorn är nu fixad och det är den jag för tillfället bloggar ifrån.

Jag har fått en till sponsring till resan, Läkargruppen i Borås sponsrar med de vacciner jag behöver fylla på med samt att de skriver ut malariaprofylax till mig. Gott!

Jag har sällan resfeber, men nu börjar oron komma smygande likt en tjuv om natten. Några orosmoln syns på himeln, nästan bokstavligt; Kommer askmolnet från Island hindra mig? Kommer de nya cykeldelarna, som jag bara hunnit provcykla med 500m, att hålla? Hur mycket fickpengar skall jag ha med mig med tanke på att det är så gott som bankomatfritt i dessa länder?

Som tur är finns det inte mycket tid till oron som snällt får vänta i hallen; Nu läggs all min tid på det sista skolarbetet, att packa inför trippen samt att flytta ut ur min lägenhet som jag skall hyra ut under tiden jag är borta.

Ses i Gambia nästa gång?

Simma lugnt!

Vill du få mina nya inlägg, med bilder och allt, i ett mail? Skriv i adressen till vänster i menyn!