Vill du följa min blogg och få de nya inläggen direkt i din inkorg? Fyll i din adress i fältet till vänster!

Saker och ting går framåt, trots den klena inläggsfrekvensen. Men bättre att ha något att skriva om än att fylla bloggen med dravel, inte sant?

För ett tag sedan tog jag en chans och skickade iväg ett par kuvert till olika företag i närområdet. Kuverten innehöll förslag om sponsring mot lite reklam på denna sidan. Inga dyra saker utan smågrejer som jag behöver  hjälp med inför resan och med tanke på att bloggen efter bara 3 inlägg redan haft över 1000 besökare (mig borträknat) så är det en ganska låg reklamkostnad…

Det dröjde inte många timmar från att breven låg på botten av Bockasjögatans postlåda tills jag fick både resan till och från Kastrup betald av Bus4You, en punkt på planeringslistan borta.

Ett par timmar senare ringde en man från ett annat företag och var intresserad, dock är inte allt spikat med detta men om sponsringen blir av så löser den en mycket viktig, och relativt kostsam, del i reseförberedelserna…

Jag har nu skaffat mig en hembiljett från Bamako och således är resans längd nu bestämd, 79 dagar på resande fot mellan Banjul och Bamako under Juni, Juli och Augusti. Många omvägar medräknade, Spännande!

En låda med beställda cykeldelar har anlänt till det Druveforska hemmet och nu i helgen blir det att ta på sig blåstället och kränga på pedaler, nya däck, stänkskärmar samt diverse småprylar. Jag är dock rädd att det kommer sluta hos en cykelreparatör då vevlager inte är min starka sida…

Jag har mer eller mindre grovplanerat min rutt och då den är i en halvcirkel så ger det mig möjlighet att välja hur  långt halvcirkeln skall nå beroende på hur snabbt, eller mer korrekt hur långsamt, jag trampar mig framåt. Det vore spännande att hinna med både Sierra Leone och Libera, men då är jag nog för optimistisk. Det kan hända att det blir lastbilsliftning den sista biten utifall att jag tar ut svängen för mycket, men det avgörs i det sista fredssamtalet mellan mig och Mr. af Hemresebiljett. Fortfarande kan läget i Casamance-regionen i södra Senegal ställa till med problem då oroligheter då och då blossar upp, men det kan jag endast undersöka då jag rent geografiskt är närmre.

Jag har införskaffat en mini-pc från blocket att ha under resan för att kunna få till både text och bilder bättre än på de förra resorna. Jag har aldrig gillat idén att resa med dator i bagaget, jag har inte ens med mig min MP3-spelare på resande fot som jag så flitigt använder hemma i Sverige. Jag gillar helt enkelt inte att bära för mycket värdesaker och är rädd att jag ”kopplar bort” den verklighet jag reser i.

Att jag nu köpte en dator beror på att det under min resa i Centrala Afrika 2009 var stora problem att hitta ett cybercafé där följande 3 faktorer fanns samlade;

1. Ström 2. Fungerande internetuppkoppling 3, Möjlighet att ladda in och redigera bilder.

Nu har jag i alla fall eliminerat 2 av dessa 3 faktorer och hoppas att några av Er i min gamla trogna läskrets kommer se skillnaden. Om inte annat kommer jag att spara mycket tid som kan läggas på roligare saker än att sitta framför dumburken.

 Som avslutning på denna informationsspäckade blogg så bjuder jag på 4 foton som jag knäppte i Namibia 2008. Varför? Därför!

          

Klicka på bilderna för större format!

Simma lugnt!