Rumäniens Juli 2010; En asfaltsväg blev till grus som sedan ändrade karaktär till ett traktorspår. Ett traktorspår som nästan obemärkt förvandlats till en stig som sedan slutade där fotografiet ovan knäpptes. Lite symboliskt kan man beskriva att det är så mina reseplaner ser ut just nu. Vägen till målet är något oklar, Riktningen självklar. Problem och oväntade situationer kan dyka upp längs planerandets väg, men jag vänder inte om. Jag ogillar att vända om.

Planerandet, eller som jag föredrar att kalla det; Nördfasen, har nu inletts. Sommaren närmar sig och resan börjar mer och mer att ta form. Resan kan till och med vara i bättre form än undertecknad.

Flygbiljetten är införskaffad och jag och ‘Gula febern‘ kommer att lyfta från Kastrup den 7 Juni. Hemresan är ett senare problem…

Just nu ligger all fokus på att fixa ihop min cykel, de flesta delarna har jag, men den behöver ändå då en ordentlig genomgång av cykelmekaniker. Även jag behöver en omgång av en cykelmekaniker, inget slagsmål eller erotik, utan en lektion i hur man meckar med lite mer avancerade grejer än det jag redan kan…

Därför försöker jag att få en sponsor som kan hjälpa mig med detta och även skänka lite förbrukningsvaror att slita på längs vägen!

Att bli sponsrad med lättare kläder samt ett par grövre sandaler skulle göra en extraarbetande heltidsstudent som mig oerhört tacksam!

Kanske just du kan hjälpa mig med min tripp? Givetvis mot reklam eller dylikt.

Jag spenderar en hel del tid vid datorn och framför min karta och guidebok. Det blir en del mailande och en hel del bloggläsande för att få inspiration och råd inför resan. Det är inte så gott om folk som har cyklat i denna del av världen och de som gjort det under regnperioden växer verkligen inte på träd.

Liberia är också ett stort frågetecken för mig. Kommer jag att hinna med att se detta land och hur är säkerhetsläget? Detsamma gäller med Casamance-regionen i södra Senegal som jag tänkte passera.

Vad säger då andra om att resa eller cykla under regnperioden då?

“As for your question about the rains, we cycled through at the end of the rains so it was only limited to a half an hour in the evenings causing a few damp night’s sleep but not much more disruption.

I have asked a couple of people who live in the Gambia and the rains can get heavy but as a great man said ‘Impossible is Nothing’ you can cycle though anything.

Also you may find that even the main roads are were hard to cross at times, for example my front pannier racks never recovered from the road along the south bank of the Gambia river and the road from Kedougou, Senegal to Labe, Guinea took nearly 7 days for only 250km because of flooding up to our necks!”

Utdrag ett mail från Alan Wells – Afrikacyklist som driver eyeonafrica.co.uk .

 

”… Men du maste ocksa beakta regnsasongen – den ar val dar nere under den sv sommaren om jag inte minns fel. I Sahelbaltet regnar det val inte sa mycket men om du ger dig ut i Guineas mitt i regnsasongen..🙂 Ja, du lar fa daliga vagar om man sager sa.”

Från en mailkonversation med Lars Bengtsson – Världscyklist, Kolla in lostcyclist.com!

 

”There is next to no traffic on the roads in northern Guinea. I say roads, but much of the time they are merely tracks through the jungle or resemble the surface of a river-bed, often both. I spent a good amount of time pushing my bike for the first few days as I climbed up to 1500m and the town of Mali-ville.”

Från Peter Gostelows blogg om hans trans-Afrika expedition.

Slutsatsen av min research; Jag bör packa ned en handduk i cykelväskan den sjunde Juni…

Än så länge är bloggen relativt fattigt uppdaterad, men varför skriva om man inte har något att skriva om?

Det kommer att komma fler inlägg då jag ordnar upp min utrustning, under tiden så borde ni underhålla Er med ovanstående bloggare.

Ta och anmäl dig på min prenumerations lista som finns till vänster om denna text. Du får då ett mail varje gång jag uppdaterar!

Simma lugnt!