Denna sida är…

Hjärtligt välkommen till min reseblogg. Här kommer du att kunna följa mig på min väg mot, och under, sommarens cykeltripp. En resa som kommer att ta mig, och Dig som läsare, till en del av världen som sällan ser en turistfot;  Västra Afrika.

Förutom flyget som tar mig till och från den Afrikanska kontinenten så är det enda transportmedlet min cykel, Gula Febern. Länderna jag denna gången riktar blicken mot är Guinea-Bissau, Guinea, Sierra Leone & Liberia. Med största sannolikhet kommer jag att få cykla vissa transportsträckor i Senegal, Gambia och Mali för att komma till större flygplatser varifrån flygpriserna är åtskilliga tusenlappar lägre.

Bloggen kommer att bestå i något kortare dagboksinlägg där själva cykeldelen är en del, människomöten, städer och natur är andra delar som även kommer att beskrivas i såväl text som bild. Ni som följde min förra blogg från cykeltrippen 2010 kan konceptet, denna gången blir det dock fler bilder och kortare text.

Det jag hoppas är att du som läsare skall få en annan bild av denna fantastiska kontinent än vad media uppvisar. Afrika är en världsdel, inte ett land. Det är mer än Krig, Barn med svullna magar och Safari…

Jag vill även få dig att fundera över varför du reser som du gör och kanske till och med få dig att pumpa däcken och ge dig iväg?

Jag brukar inte kalla mina resor för ‘äventyr’, ett utslitet ord som kan innebära allting från Safari i grupp till att tågluffa, men denna gången blir det nog ett undantag, hoppas jag!

Jag kommer att få passera oändligt med dåliga vägar och detta under regnperioden. Jag kommer att färdas i länder dit få andra resenärer strosar runt och jag kommer att välja många småvägar och stigar för att verkligen komma ut i bushen.

Det kommer att bli betydligt färre kilometer än den förra resan men minst lika många timmars slitande och definitivt fler svettdroppar. De flesta nätterna kommer att spenderas i tält och några i sunkiga ”madrass-och-4-betongväggar-hotell” på landsbygden. Jag kan konsten att leva billigt, dock krävs det en del större avgifter innan avfärd…

Jag är därför på jakt efter en sponsor, det är främst reservdelar och reparantioner av cykeln jag är ute efter. Även kläder är välkommet, jag behöver inte direkt cykelkläder utan mer friluftsstil; tunna men hållbara shorts och byxor.

Mot detta så gör jag givetvis reklam via bloggen! Jag har även andra ideér om motprestationer vid sponsring, så hör av Er!

Bloggen kommer att uppdateras mer frekvent allteftersom avfärden närmar sig,  så räkna inte med några dagliga inlägg de närmsta månaderna.

Vill ni följa bloggen och få ett E-post varje gång jag uppdaterar? Fyll i så fall i er adress till vänster om denna text! Att ha just dig på listan gör det enklare att få sponsring, eller enklare och enklare, mindre svårt är rätt ord…

Simma lugnt!